minimalisme als levensstijl

Minimalisme

scroll

Hoe je identificeert wat belangrijk is.

''Stel je eens een leven voor met minder: minder spullen, minder rommel, minder stress, minder schulden, minder ontevredenheid.

Een leven met minder afleidingen.

Stel je nu eens een leven voor met meer: meer tijd, meer betekenisvolle relaties, meer groei, meer geven aan anderen, meer tevredenheid. Een leven met passie dat niet belast wordt door de chaotische wereld om je heen.


Wat je je voorstelt is een bewust gekozen leven. Niet een perfect leven — niet een makkelijk leven — maar een simpel leven.

Een minimalistisch leven.''

Met deze woorden en de Netflix docu ''The Minimalists'' begon mijn interesse in minimalisme. Want laten we eerlijk zijn: in de huidige after-crisis welvaart gaat het weer steeds vaker over meer. Meer koopkracht, meer spullen, meer vierkante meters, meer van alles wat ons hartje begeert. Onze maatschappij heeft zich georganiseerd rondom groei, zonder een duidelijk eindstation of een punt van tevredenheid. Er is immers altijd meer. Meer om te produceren, meer om winst mee te maken en meer om te consumeren. Want als consument is het belangrijk om bij te blijven, trends te volgen en spullen te kopen die ons geluk beloven. De centrale vraag aan jezelf in dit groeiscenario is: waarom ga je hier eigenlijk in mee terwijl je diep van binnen weet dat je er niet gelukkiger van wordt of de aarde er mooier mee maakt? 

De focus op groei zie ik niet enkel in het geval van spullen, maar herkende ik ook in mijn sociale leven. Groeien in allerhande competenties op m'n werk, ergens naartoe werken waar je nu nog niet bent. Je sociale netwerk laten groeien, want meer contacten is altijd handig. Maar ook: groei in de hoeveelheid informatie die ik op een dag te verwerken krijg (social media!) en groei in het aantal activiteiten in m'n agenda (FOMO!). Meer lijkt beter en dat leidt tot een druk leven. Allerlei factoren in ons leven groeien, maar de hoeveelheid tijd in één dag blijft beperkt tot 24 uur. Dat betekent dat we -over het algemeen- steeds meer dingen doen, die dingen steeds vluchtiger doen en dus minder aandacht kunnen geven aan onze bezigheden dan voorheen. Als ik mensen om me heen spreek zit eigenlijk niemand te wachten op zo'n druk leven, maar toch hebben we het allemaal. Hoe stap je daar uit? Hoe ga je minderen in een wereld waarin het zoveel makkelijker is om in te zetten op meer?

Als antwoord op deze vraag grijpt het principe van minimalisme me. Het idee dat je bewust focust op datgene wat echt belangrijk voor je is, zodat je meer geluk, voldoening en vrijheid ervaart. Je niet richt op groei maar op het vinden van focus. ''The Minimalist'' guru's Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus laten zien dat minimalisme als leefstijl helpt om ontevredenheid te verminderen, duurzamere keuzes te maken, tijd terug te pakken, in het moment te leven, passies te volgen, echte vrijheid te ervaren, te focussen op je gezondheid, te groeien als individu (ha dus toch iets wat meer wordt!) en jezelf te bevrijden van onnodige spullen. Minimalisme kun je terugbrengen tot twee stappen: (1) identificeren en (2) elimineren. Het identificeren gaat over hetgeen belangrijk voor je is. Het vinden van datgene in jouw leven is waar je op wilt focussen. Maak een bewuste keuze voor dat wat belangrijk voor je is en ervaar meer geluk, voldoening en vrijheid. Het elimineren gaat over het vergroten van de aandacht die je kunt besteden aan die belangrijke zaken door onbelangrijke zaken te verminderen of zelfs te verwijderen uit je leven. 

De grote vraag is dan: hoe maak je onderscheid tussen de belangrijke en onbelangrijke zaken? Hoe kom je erachter wat essentieel is? Ik denk niet dat het realistisch is dat er ineens vijf grote levensdoelen uit de lucht komen vallen op het moment dat je hier over na gaat denken. Ook denk ik dat het zelden tot nooit voorkomt dat je wakker wordt en het ineens weet. Waar ik wel in geloof is experimenteren. Gewoon proberen en ervaren, dat is waar ik in geloof. Je voelt dan snel genoeg wat bij jou hoort, wat goed voor je is, waar jij voor staat. En het fijne is: het is eigenlijk heel makkelijk. Bij een experiment vorm je namelijk een hypothese, een aanname, die je gaat testen in de praktijk. Dus als je bijvoorbeeld denkt dat minder e-mail je meer rust op zal leveren, dan doe je daar een experiment mee en evalueer je naderhand: heeft dit experiment (bijv. stoppen met mail) me opgeleverd wat ik had verwacht (in dit voorbeeld: rust)? Wat levert dit experiment op en is het de moeite waard om het vast te houden?

 

Conclusie: Ik heb het voorlopig even losgelaten om mijn levensdoelen vast te stellen (en begin me steeds meer af te vragen of dat eigenlijk wel kan) en richt me op het opstellen van hypothesen die ik graag wil testen. De hypothesen die ik aan het testen ben:

- Focus op minder in plaats van meer brengt me rust en geluk;

- Ecopositieve impact maken geeft me voldoening.

Rondom deze twee aannames ben ik al een tijd aan het experimenteren met allerlei aspecten van minimalisme. Ik noem het mijn essentiële experimenten. Ik hoop je te challengen: Welke hypothese wil jij testen? En hoe kom je er achter wat een mooie hypothese zou kunnen zijn om mee te starten? Daarvoor heb ik wat hulpvragen op een rijtje gezet, hopelijk helpen deze om je hypothese vorm te geven:

  • Wat zou je graag willen veranderen? Bijv. streven naar minder (spullen, stress, sociale verplichtingen), of juist naar meer (vrijheid, geluk, gezondheid)?

  • Wat doe je op dit moment al om die verandering teweeg te brengen?

  • Welke vermoedens heb je over het teweeg brengen van de verandering?

  • Wat zou je echt helpen om deze verandering te realiseren? Waar heb je dan meer/minder van nodig?

Voorbeeldje: ik wilde graag meer rust in m'n leven en merkte dat ik niet echt een fijne 'rustplek' had. Ik deed al wel m'n best om dat te realiseren, bijvoorbeeld door tijd vrij te plannen in m'n agenda om te relaxen, maar merkte ook dat als ik dat dan deed ik alsnog druk was met mijn omgeving. Daarom was mijn vermoeden dat het aantal spullen in mijn leven verminderen me zou helpen om meer rust te voelen als ik thuis ben. Ik weet dat deadlines en structuur me helpt om dingen te bereiken dus daar moet ik iets mee. Hieruit kwam mijn eerste hypothese, namelijk dat het aantal spullen in mijn leven me meer rust, geluk en vrijheid geeft. Het is een vermoeden, waarbij het experiment dat ik er later op liet volgen (meedoen aan The Minimalist Game), inderdaad bevestigde dat minder spullen om me heen me meer rust gaf. 

Het mooie van zo'n hypothese: het hoeft allemaal niet perfect te zijn. Je gaat immers toch experimenteren om erachter te komen of deze hypothese voor jou wel klopt. En of dat nu wel of niet het geval is: in beide gevallen heb je iets over jezelf geleerd, te gek dus! En met de lessen die je daaruit gaat trekken, kun je altijd weer een nieuwe, aangepaste hypothese opstellen en weer verder gaan met experimenteren. Je eerste cheerleader heb je al in de pocket (surprise, surprise, it's meee!). Wellicht heb je één hypothese die je wilt testen, het kunnen er ook meerdere zijn. Wel raad ik je aan om voor jezelf heel duidelijk te maken welke experimenten bij welke hypothese horen, zodat je als je even je motivatie kwijt bent, je deze weer kunt herpakken omdat je het doel helder voor ogen hebt.

Vervolgvraag is: Wat wordt jouw experiment om aan de slag te gaan met jouw hypothese? Een beetje hulp bij het vormgeven van zo'n experiment is natuurlijk wel fijn, dus kijk gerust bij stap 2: het elimineren van de onbelangrijke zaken voor wat manieren om dat aan te pakken en bij de inspiratie voor voorbeelden van experimenten die voor mij essentieel zijn. 

Blogs over minimalisme: