Een agenda, dagboek en to do-lijst in één: dat is een bullet journal. Dat klinkt als veel, maar daar schijn je een leeg hoofd van te krijgen.

Caroline Buijs, FLOW

Ondanks dat ik meestal de meeste deadlines keurig haal, is plannen zegmaar echt niet mijn ding. Ik vind het lastig om te begrijpen dat mensen uren spenderen met plannen maken, terwijl je in diezelfde tijd ook gewoon bezig kunt zijn met het uitvoeren van diezelfde plannen. Toch doe ik wel eens een poging met het idee: op papier, uit m'n hoofd. Met als resultaat dat overal en nergens lijstjes rondslingeren met gedachten, taken en ideeen over alles en niets. Het bullet journal is daarvoor dé nieuwe oplossing. Zeggen de hypes dan. Toch ben ik wel nieuwsgierig, dus op deze pagina belangrijke informatie over bullet journalling (of bujo-en).

Het belangrijkste is: de bujo is van jou, dus jij bepaalt wat er wel en niet in komt. In principe kun je het notitieboek zo inrichten dat het alle losse lijsten/boekjes overbodig maakt. Het idee is dat je het daardoor leuk gaat vinden en het niet een 'moetje' is maar juist iets is waar je zin in hebt. Ik ben onlangs begonnen aan een bullet journal en deel hier m'n bevindingen. 

Hoe begin je?

Je pakt een leeg notitieblok (kan met de befaamde 'bullets' maar kan ook gewoon met lijntjes, wat jij fijn vindt) en maakt de indeling van het blok. Een voorbeeld van een handig systeem vind je in onderstaande video:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zoals je ziet, overzichtelijk maar ook een beetje saai dus je kunt het versieren met allerlei tekeningen en plaatjes die je gaaf vindt. Zelf gebruik ik een Greenbook (uitwisbaar schrift) en ik ben er nog niet helemaal over uit of dat fijner is dan een papieren notitieblok. Dat laatste maakt tekeningen maken wel een stuk fijner.

Ideeen voor op de lijstjes:

  • Jaarplanning: Films en toneelstukken die je wilt zien, boeken die je wilt lezen, plekken die je wilt bezoeken, spaarplan en dingen die je wilt leren.

  • Maandplanning: Trainingsschema (sport), slaaplog, boeken je hebt gelezen, films die je hebt gezien.

  • Week/dagplanning: Hoeveel water je drinkt, weekmenu, hoeveel je beweegt, slaaplog, wat er goed ging, waar je blij van wordt.