minimalisme als levensstijl

Dit is een paragraaf. Klik hier om je eigen tekst toe te voegen.

Minimalisme

scroll

Hoe je elimineert wat niet belangrijk is.

''Stel je eens een leven voor met minder: minder spullen, minder rommel, minder stress, minder schulden, minder ontevredenheid.

Een leven met minder afleidingen.

Stel je nu eens een leven voor met meer: meer tijd, meer betekenisvolle relaties, meer groei, meer geven aan anderen, meer tevredenheid. Een leven met passie dat niet belast wordt door de chaotische wereld om je heen.

Ik denk niet dat het realistisch is dat er ineens vijf grote levensdoelen uit de lucht komen vallen op het moment dat je hier over na gaat denken. Waar ik wel in geloof is experimenteren. Gewoon proberen en ervaren, dat is waar ik in geloof. Je voelt dan snel genoeg wat bij jou hoort, wat goed voor je is, waar jij voor staat. En het fijne is: het is eigenlijk heel makkelijk. Bij een experiment vorm je namelijk een hypothese, een aanname, die je gaat testen in de praktijk. Dus als je bijvoorbeeld denkt dat minder e-mail je meer rust op zal leveren, dan doe je daar een experiment mee en evalueer je naderhand: heeft dit experiment me opgeleverd wat ik had verwacht? Wat haal ik hier uit en is het de moeite waard om het vast te houden? Ik heb het dus voorlopig even opgegeven om mijn levensdoelen vast te stellen (en begin me steeds meer af te vragen of dat eigenlijk wel kan) en richt me op het opstellen van hypothesen die ik graag wil testen. De hypothesen die ik aan het testen ben:

- Het aantal spullen in mijn leven verminderen geeft me meer rust, geluk en vrijheid;

- Minder CO2 uitstoot is belangrijk voor me om mijn gedrag te laten passen bij mijn waarden;

- Een dieet met minder suiker en zuivel en meer groenten zorgt dat ik me gezond en energiek voel;

- Anderen inspireren geeft me energie.

Rondom deze vier aannames ben ik al een tijd aan het experimenteren met allerlei aspecten van minimalisme. Ik noem het mijn essentiële experimenten. Mijn vraag aan jou is: Wanneer heb jij voor het laatst iets voor het eerst gedaan? De daaropvolgende challenge aan jou is: Welke hypothese wil jij testen? Hoe kom je daar achter? Daarvoor heb ik wat hulpvragen op een rijtje gezet, hopelijk helpen deze om je hypothese vorm te geven:

  • Wat zou je graag willen veranderen? Bijv. streven naar minder (spullen, stress, sociale verplichtingen), of juist naar meer (vrijheid, geluk, gezondheid)?

  • Wat doe je op dit moment al om die verandering teweeg te brengen?

  • Welke vermoedens heb je over het teweeg brengen van de verandering?

  • Wat zou je echt helpen om deze verandering te realiseren? Waar heb je dan meer/minder van nodig?

Voorbeeldje: ik wilde graag meer rust in m'n leven en merkte dat ik niet echt een fijne 'rustplek' had. Ik deed al wel m'n best om dat te realiseren, bijvoorbeeld door tijd vrij te plannen in m'n agenda om te relaxen, maar merkte ook dat als ik dat dan deed ik alsnog druk was met mijn omgeving. Daarom was mijn vermoeden dat het aantal spullen in mijn leven verminderen me zou helpen om meer rust te voelen als ik thuis ben. Ik weet dat deadlines en structuur me helpt om dingen te bereiken dus daar moet ik iets mee. Hieruit kwam mijn eerste hypothese, namelijk dat het aantal spullen in mijn leven me meer rust, geluk en vrijheid geeft. Het is een vermoeden, waarbij het experiment dat ik er later op liet volgen (meedoen aan The Minimalist Game), inderdaad bevestigde dat minder spullen om me heen me meer rust gaf. 

Het mooie van zo'n hypothese: het hoeft allemaal niet perfect te zijn. Je gaat immers toch experimenteren om erachter te komen of deze hypothese voor jou wel klopt. En of dat nu wel of niet het geval is: in beide gevallen heb je iets over jezelf geleerd, te gek dus! En met de lessen die je daaruit gaat trekken, kun je altijd weer een nieuwe, aangepaste hypothese opstellen en weer verder gaan met experimenteren. Je eerste cheerleader heb je al in de pocket (surprise, surprise, it's meee!). Wellicht heb je één hypothese die je wilt testen, het kunnen er ook meerdere zijn. Wel raad ik je aan om voor jezelf heel duidelijk te maken welke experimenten bij welke hypothese horen, zodat je als je even je motivatie kwijt bent, je deze weer kunt herpakken omdat je het doel helder voor ogen hebt.

Vervolgvraag is: Wat wordt jouw experiment om aan de slag te gaan met jouw hypothese? Een beetje hulp bij het vormgeven van zo'n experiment is natuurlijk wel fijn, dus kijk gerust bij stap 2: het elimineren van de onbelangrijke zaken voor wat manieren om dat aan te pakken en bij de inspiratie voor voorbeelden van experimenten die ik essentieel vind.